U bent hier

/
Helpt masturberen tegen examenstress?
Vingeren
Helpt masturberen tegen examenstress?
Helpt masturberen tegen examenstress?
Vraag

Masturberen tijdens periodes van stress helpt je te ontspannen. Het bevordert de nachtrust en heeft een positief effect op je lichaam en brein.

Helft van de jongens masturbeert vaker

1 op 2 van de jongens doet meer aan zelfbevrediging tijdens de blok. Bij meisjes zou dit minder zijn: daar gaat het om 1 op 5. Ook de helft van de jongens zegt dat ze meer aan seks doen tijdens de examenmaanden (Trendwolves & Radio MNM, 2014).

Masturberen en gelukshormonen

Masturberen doet je gelukkiger voelen. Door het strelen en de opwinding komt endorfine vrij. Dit hormoon is ook actief bij lichamelijke inspanningen zoals sport. Het geeft je het gevoel in een euforische roes te verkeren. Bij het knuffelen en klaarkomen is het zogenaamde knuffelhormoon oxytocine actief. Dit hormoon komt vrij als je je verbonden en geliefd voelt. Het hormoon werkt stress- en angstverlagend en heeft een kalmerend effect.

Masturberen is goed voor de gezondheid

Masturbatie heeft ook heel wat algemene gezondheidsvoordelen. Zo versterkt het je immuunsysteem. Na een orgasme ligt het aantal infectiewerende cellen in het bloed tot 20% hoger. Ook verlaagt het je bloeddruk en beschermt het zo tegen hartaandoeningen.

Bij meisjes helpt het tegen menstruatiekrampen en, op langere termijn, tegen botontkalking. Jongens kunnen een positief effect op de spermakwaliteit ervaren. Ook zou jezelf aftrekken goed zijn tegen prostaatontstekingen en -kanker. Dit omdat de spermavoorraad vaker ververst, en de prostaatklier meer ‘geledigd’ wordt.

Masturberen stimuleert je hersenen

Seks, en ook masturberen, zou het geheugen stimuleren. Er worden bij seks meer zenuwcellen in de hippocampus aangemaakt. Dit hersengebied speelt een belangrijke rol bij het leren en bij het langetermijngeheugen. Ook is het zo dat een orgasme je gemakkelijker doet inslapen, wat op zich dan ook weer het geheugen versterkt. Vooral fases van diepe slaap zijn bevorderlijk voor het opslaan en verwerken van informatie. Een ‘verwenmomentje voor jezelf’ inbouwen na het studeren kan zodus een dubbele winst voor je studieresultaten opleveren.