Je kan oud worden met hiv. Dagelijks je hiv-remmers nemen, goede medische opvolging en een gezonde levensstijl spelen hierbij een belangrijke rol.

Levensverwachting bij hiv

Ben je therapietrouw? Dan heb je een gelijkaardige levensverwachting als iemand zonder hiv

Een gezonde levensstijl kan een invloed hebben op je levensverwachting:

  • Beweeg een halfuur per dag.
  • Eet gezond.
  • Stop of minder met roken.
  • Wees matig met alcohol en drugs.
  • Laat regelmatig bloeddruk en cholesterol controleren.

Regelmatig sporten is goed voor het afweersysteem. Krachttraining is goed voor je algemene gezondheid. Het vergroot de vetvrije spiermassa, bevordert de stofwisseling en verbrandt calorieën.

Blijf actief en neem deel aan het sociale leven. Het kan je welzijn verbeteren en gevoelens van isolatie en eenzaamheid beperken.

Klachten bij ouder worden met hiv

Iedereen die ouder wordt, krijgt last van ouderdomsklachten. Hoe ouder je wordt, hoe meer kans op andere aandoeningen.

Bij een goede medische opvolging kan de hiv-arts aandoeningen al in de beginfase vaststellen. Zo kan je ze meteen behandelen en sneller onder controle krijgen. 

  • Sommige hiv-medicijnen verhogen het risico op een nierziekte. 2,5 liter water drinken per dag helpt.
  • Het risico op diabetes type 2 stijgt vanaf je 40e.
  • De lever werkt minder actief en minder goed. Hij kan sneller beschadigd raken als je ook hepatitis C hebt of te veel alcohol drinkt.
  • Bepaalde hiv-medicatie, roken, zwaarlijvigheid en te veel zout vergroten de kans op een hartaanval of beroerte.
  • Je hebt een groter risico op osteoporose. Hoe meer botmassa je opbouwt, hoe minder kans op botontkalking. Zorg voor voldoende calcium en vitamine D.

Het is niet altijd duidelijk of de bijkomende problemen te maken hebben met het hiv-virus, jarenlang medicatiegebruik, het verouderingsproces zelf of andere factoren. Vroegtijdige behandeling van hiv geeft betere vooruitzichten. 

Mannen met hiv

Als man met hiv zijn er een aantal gezondheidskwesties waar je extra op kan letten:

  • Ongeveer de helft van de mensen met teelbalkanker krijgt zijn diagnose tussen 20 en 34 jaar. Controleer je teelballen zelf regelmatig op afwijkingen, knobbeltjes of zwellingen.
  • Hiv-positieve mannen met een midlifecrisis hebben meer kans op (gevoelens van) angst of depressie.
  • Rond je 45 jaar heb je een verhoogde kans op hoge bloeddruk.
  • Ongeveer 1 man op 8 krijgt prostaatkanker.
  • Je hebt een hoger risico op een erectiestoornis vanaf je 50ste. Het kan een teken zijn van diabetes, een nierziekte of hartprobleem.

Vrouwen met hiv

Als vrouw met hiv kan je meer last krijgen van bepaalde gezondheidskwesties:

  • Sommige vrouwen hebben last van gewichtstoename door hiv. Eet gezond en gevarieerd, beweeg voldoende.
  • Leven met hiv geeft meer kans op (gevoelens van) angst of depressie en slaapproblemen.
  • Tijdens de menopauze is er een tekort aan oestrogeen.
  • Na de menopauze verhoogt het risico op osteoporose.
  • Rond je 65ste heb je meer kans op een te hoge bloeddruk. 

Hiv en je geestelijke gezondheid

Een goede geestelijke gezondheid is even belangrijk als een gezond lichaam:

  • Het heeft een positieve invloed op je functioneren.
  • De hiv-remmers dagelijks en op tijd innemen gaat je gemakkelijker af.
  • Je maakt bewuster keuzes, waardoor je risicogedrag beter kan inschatten.
  • Je voelt je ook sterker om anderen te vertellen dat je hiv hebt.

De diagnose krijgen, starten met hiv-remmers, iemand vertellen dat je hiv hebt of het geheim houden kunnen moeilijke momenten zijn. Je goed voelen in je vel kan helpen hiv een plaats te geven in je leven. Geef jezelf hier de tijd en ruimte voor.

Praten helpt. Bij je hiv-referentiecentrum kan je terecht voor informatie, ondersteuning en advies.

Wil je graag een babbel met een lotgenoot? Neem contact op met Sensoa Positief.

Invloed van stress

Stress heeft een invloed op je algemene gezondheid:

  • je eet minder gezond en beweegt minder
  • je slaapt slechter
  • je hebt minder zin in seks 
  • je grijpt gemakkelijker naar sigaretten, drugs of drank. 
  • je bent vatbaarder voor ziekte. 

Tips om met stress om te gaan:

  • Leg de lat niet te hoog. Verwacht niet te veel of onrealistische dingen. Maak een lijst van de dingen die je moet of wil doen. Leg prioriteiten vast. Dit vergroot het gevoel van controle.
  • Een gezonde leefwijze bevordert de veerkracht.
  • Praten over je emoties vermindert de spanning. Mensen uit je omgeving of hulpverleners kunnen je helpen.

Angst en depressie

Blijf je je ongelukkig of somber voelen of voel je je erdoor verlamd? Je hebt misschien last van angst of depressie. 

Het kan een negatief effect hebben op je therapietrouw of leiden tot risicogedrag. Dat heeft ook een invloed op je lichamelijke gezondheid. Zoek hulp in een hiv-referentiecentrum of bij een psycholoog.

Sommige hiv-remmers lokken angstige of depressieve gevoelens uit. Of leiden tot slaapproblemen. Check bij je hiv-arts of de klachten een neveneffect van je medicatie zijn. Indien nodig schrijft de arts je andere hiv-remmers voor.

Gilead Belgium legt het uit in deze video: 

Hiv en schuld of schaamte

Een heleboel mensen voelen zich schuldig of schamen zich na een hiv-diagnose. Hoe kon ik zo stom zijn? Wat gaan mijn vrienden denken? Dat is heel normaal. Bij de meeste mensen verdwijnen die gevoelens of gedachten vanzelf.

  • Wees niet te hard voor jezelf: je hebt er niet om gevraagd.
  • Praat erover met iemand die je vertrouwt, een lotgenoot, Sensoa Positief, de hiv-arts of andere hulpverlener.
  • Informeer je: juiste informatie kan gevoelens van schuld of schaamte verminderen of wegnemen. 
  • Probeer positief over jezelf te denken.