Het universeel schoonheidsideaal varieert niet alleen naargelang de cultuur en het land, maar het evolueert ook doorheen de tijd. Vooral de laatste jaren doen er zich ontwikkelingen voor in de consumptiecultuur en op sociale media, waardoor nieuwe mannenbeelden ontstaan.

De metroman

Tijdens de jaren ’90 kwam er een nieuw ideaalbeeld op: dat van de metroseksueel, type David Beckham. Het gaat om een hippe, hoofdstedelijke man met vrouwelijke trekjes. Zo besteedt hij aandacht aan zijn kledij en kapsel, en gebruikt hij beautyproducten zoals dagcrème en parfums. Hij houdt van shoppen en van gadgets.

De spornoseksueel

De laatste jaren duikt er op sociale media zoals Instagram een nieuw ideaal op: de spornoseksueel. Voor deze man draait het om zijn getrainde lichaam. Hij wil niet zozeer fashionable, maar wel sexy gevonden worden. Hij doet aan krachtsport, let op zijn voeding en neemt veel selfies. Bekende voorbeelden zijn Dan Osborne en Thom Evans. Dezen vertegenwoordigen de trend van 'fitspiration', die ook op vrouwen een invloed heeft, waar gezondheid en conditie een belangrijke rol spelen.

De überman 

Ook op dit beeld ontstaan er tegenreacties. Zo wordt er gesproken over de ‘lumberseksueel’ of ‘überman’. Deze draagt houthakkershemden en een pet, heeft een grote baard en is het liefst de hele dag in de natuur. Hij is groot en behaard en dus de tegenpool van de verzorgde en ijdele metroseksueel. Ryan Gosling en Ashton Kutcher staan model voor dit nonchalantere mannenbeeld.